Salam sejahtera,
Cikgu
tandas !
Cikgu,
tandas?
Cikgu
pergi tandas!
Tandas cikgu!
Sewaktu di alam persekolahan, pernah tak anda
menggunakan ayat-ayat ini?
Bagi yang telah mempelajari subjek semantik, sudah
tentu anda mempunyai huraian yang panjang lebar mengenai ayat di atas.
Apabila pelajar sekolah ingin meminta kebenaran untuk
pergi ke tandas daripada guru yang sedang mengajar, ketiga-tiga ayat di atas
sering digunakan oleh mereka. Namun…
Ketiga-tiga penggunaan ayat tersebut adalah salah!
Mengapa? Mari kita selami satu-persatu makna bagi ketiga-tiga ayat di atas.
1.
Cikgu
tandas!
·
Cikgu tersebut bernama Tandas.
·
Cikgu tersebut mengajar tandas.
2.
Cikgu,
tandas?
·
Pelajar sedang keliru sama ada cikgu
tersebut adalah tandas atau bukan.
·
Pelajar menanyakan kepada guru akan lokasi
tandas.
3.
Cikgu
pergi tandas!
·
Pelajar tersebut mengarahkan gurunya
agar pergi ke tandas.
4. Tandas cikgu!
- Pelajar menyatakan sesuatu yang berkaitan dengan tandas guru.
4. Tandas cikgu!
- Pelajar menyatakan sesuatu yang berkaitan dengan tandas guru.
Memanglah
diakui bahawa ketiga-tiga ayat di atas tetap difahami walaupun struktur ayatnya
salah. Namun, bukanlah faham semata-mata yang kita inginkan. Kita pentingkan tatasusila
dalam berbahasa. Cara kita berbahasa melambangkan nilai kesantunan dalam diri
kita. Jika suatu ketika dahulu anak murid menyebut ‘ maafkan saya cikgu, boleh
saya pergi ke tandas? ‘ kini anak murid menyebut ‘ cikgu tandas!’ dan suatu
hari nanti anak murid akan menyebut ‘tandas!’ sahaja..
Itukah yang
sebenarnya kita mahukan dalam memartbatkan bahasa kebangsaan kita?
Oleh hal yang demikian, marilah kita sama-sama
mengatasi kesilapan yang sering dipandang remeh oleh para pelajar dan juga
masyarakat sekeliling ini. Ini mungkin remeh bagi mereka kerana pada pendapat
mereka, yang penting ialah guru tersebut memahami apa yang ingin mereka
sampaikan. Namun, bagaimana pula dengan perasaan guru tersebut? Apatah lagi,
kalau guru tersebut ialah guru bahasa Melayu. Justeru, guru-guru di sekolah
juga harus memainkan peranan dalam membendung kesilapan dalam berbahasa ini
kerana rosak bahasa, rosaklah bangsa.
Cara yang betul untuk meminta kebenaran daripada
guru yang sedang mengajar jika pelajar ingin ke tandas ialah:
“
Maafkan saya cikgu, boleh saya pergi ke tandas?”
Ayat ini tidak terlalu
panjang. Boleh diungkapkan kurang daripada 5 saat. Maka, tidak perlulah
dipendekkan lagi.
Sekian,
Cristine Teo
No comments:
Post a Comment